الرئيسية / حوارات / حوار الأميرة الهاشمية دنيا الحسني مع الفنان التشكيلي الروماني نيليو جرادانيو

حوار الأميرة الهاشمية دنيا الحسني مع الفنان التشكيلي الروماني نيليو جرادانيو

جريدة عالم الثقافة | خاص

تزامن الفن الروماني بين الموهبة والابتكار والتقنية مواكبًا عصر الحداثة

بدأ الفنان الروماني نيليو جرادانيو في مشروعة التشكيلي الممتد لنحو (30 عامًا من الجهد والمثابرة الذي أنتج إبداعًا وابتكاراً فريداً تبنى جميع سمات الفن الكلاسيكي الحديث في أنساق الموهبة والتقنية الحديثة، وخوضه تجارب بين سائر عناصر الفنون التشكيلية ما يعتبر إنه ممن ابتكروا علاقة وثيقة بين مختلف الفنون الواقعية التجريبية والتعبيرية الرمزية، من أحدث التقنيات في الفن الروماني-” تقنية الصب” مع تقنيات الغرب الجديدة، والتصوير التشكيلي عادة مايكون في شكل تكوين ينظم فيه الفنان نيليو الألوان والأشكال والخطوط حيث يكون التكوين تجريديًا، وتكوينات لوحاته مبنية على أشكال والوان تحكي سردية مشبعة في الدلالات العميقة في التعبير والمغزى الدال في إيقاعتها المختلفة، يعكسها بصرياً بمهارة وحرفية فتوزيع الألوان يحدد مقصد الرؤية من لوحته وبالخطوط التشكيلية، فاستطاع توضيح استدارة الأشكال ورشاقة حركتها.

وقال نيلو في حديثه خلال لقاءنا المباشر، إن الإدراك المبكر لسر موهبته جعلته يتماهى مع الألوان وفرشاة الرسم كالإيقاعات الموسيقية يرسم ويصور داخل اللوحة السردية العميقة التي تنقلنا من معنى إلى آخر تبعاً بتعددية موادها وملموساتها من خلال التصوير التشكيلي الروماني على خلفية التقنيات الحديثة.

بدايةً عرفنا عن هويتك ومتى بدأت مسيرتك الفنية. ؟
صباح الخير؛ في سن الخامسة عشر قابلت رسامًا جاء إلى مسقط رأسي ليرسم كنيسة، جعلني القدر أن أحظى بتقدير السيد Vasile Caraman كان هذا اسمه، وهو الذي علمني السر في الرسم، و كانت على طول الطريق هناك سنوات من الدراسة والبحث والعمل الجاد!.

وضح لنا أسلوبك الخاص الإبداعي المبتكر في دمج الفن الروماني مع تأثيرات تقنيات التصوير الجديدة من الغرب؟
إن الإدراك في الفن الروماني، تم استهلاك جميع أنماط النهج المجازي الواقعية والانطباعية.. ما بعد الانطباعية … إلخ … أردت أن أجد علامة تصويرية يمكن من خلالها التعرف على أي لوحة لي من النظرة الأولى!.
ومازلت أبحث عن تقنيات الرسم المختلفة التي تعلمتها في رومانيا واتقانها لقد وصلت إلى الغرب في مناسبة سعيدة حيث تواصلت مع التقنية الجديدة المسماة “الصب” الاكريليك Pouring. أدركت على الفور أنه إذا جمعت معرفتي من رومانيا مع التقنية الجديدة ، فسوف أتمكن من العثور على بصمة أصلية لإبداعاتي.

كيف تستخدم آلية العناصر الواقعية والتجريدية والتعبيرية بأحدث التقنيات في تقنية الصب الفني؟
جاء الجمع بين تقنية صب الاكريليك وأنماط الرسم الراسخة كشيء طبيعي نتيجة العديد من عمليات البحث والمحاولات ولكن قبل كل شيء الرغبة الشديدة في إنشاء شيء فريد مهم.

ماهو منظورك الفني التشكيلي في مزج الألوان وخلق حوار لوني في الفن البصري؟
من المعروف أنه بمرور الوقت الذي استثمرته في الفن، تمت تجربة جميع أنواع مجموعات التقنيات، الزيت، الاكريليك. ألوان مائية إلخ.. واصلت على هذا الاساس فقط، ولكني تكيفت مع التحديات المعاصرة الجديدة في الفن.

ما رأيك في الحوار بين الفنون والأديان؟ إلى أي مدى يمكن لفرشاة الفنان وموهبته إذابة جليد الاختلاف وإزالة ضباب سوء التفاهم بين الناس بغض النظر عن مدى اختلاف دياناتهم وتنوع مساراتهم ومعتقداتهم المختلفة؟
على مر القرون، تعايش الفن والدين في علاقة وثيقة، كان الدين مصدر الإلهام الرئيسي للفن في جميع الأديان منذ آلاف السنين، ليس من قبيل المصادفة أن كلمة “عبادة” يمكن العثور عليها في الفن ، الثقافة ، الفنان ذو النعمة، بغض النظر عن الدين الذي ينتمي إليه، سيتمكن دائمًا من إنشاء أعمال خاصة مستوحاة من الكتاب المقدس موضوعات أو رموز دينية لكن انتبه إلى إنه اذا لا يتم تشجيع الفنانين الذين يسخرون من رموز الديانات الأخرى.. لم يعد هناك فن في الآساس !.

هل هناك رؤية سردية بصرية تشكيلية تعكسها للمتلقي من خلال لوحاتك الإبداعية؟
لقد سعيت دائمًا، بالإضافة إلى الأداء الجيد للوحات من وجهة نظري الفنية إلى إيجاد رمزية معينة في الموضوع المعني، وليس مجرد عرض صادق لوجه أو منظر طبيعي أو لحياة ساكنة، في معظم الأوقات، أترك المشاهد يساهم أيضاً في اللوحة من خلال اكتشاف بعض الرموز أو ضربات الفرشاة التي يمكن أن ترسله إلى التأمل في العمل أو التساؤل عن أن بعض الأشياء أو النباتات تبدو ثلاثية الأبعاد بسبب لصق اللون المطبق بسكين لوح الألوان.

ما هي الرسالة التي تؤمن بها وتحاول إيصالها من خلال فنك؟
من نور روحي، اسمحوا لي أن أعطي جزءًا من النور لأقراني، ومن خلال موهبتي يمكنني أيضاً وضع حجر الأساس لهرم البشرية، بجعل العالم سعيدًا وجميلًا!.

آخر كلمة تود أن تصل إلى عشاق الفنون الجميلة في جميع أنحاء العالم؟
مطلق الغرض من الفنان هو أن يحمل، من خلال فنه، رسائل مصورة للبشرية جمعاء.. تتألق أزهار عباد الشمس لفان جوخ في هولندا والعراق كما في رومانيا أو ألمانيا… الخ !.
” السيرة الذاتية “
elu Gradeanu في 16 أبريل 1969 في مقاطعة بارلاد / فاسلوي / رومانيا.

وهو خريج “Ghe. Rosca Codreanu “في بارلاد. تبع ذلك عدة سنوات من الرسم على الكنيسة في مدرسة الرسم التذكاري وأكاديمية النصب التذكاري. عمل مع الأستاذين فاسيلي كارامان وجورج رادوكانو. وهو أيضًا خريج كلية علم النفس في بوخارست/ رومانيا1999-2005 المتعاون الرسمي ورسام المطران يواكيم ماريس الحصيلور.

1994-2010 المعارض الخاصة:1994-1996 “Icoana Sufletui Romanesc (أيقونة الروح الرومانية)” و”Sfantu Ioan Botezatorul في 30 de ipostaze (القديس يوحنا المعمدان في 30 مشاهدة) “

1997-2005 معارض أيقونات وصور لآباء عظماء في بوخارست وياسي وكرايوفا وفوكساني/ رومانيا وإنجلترا وويلز وهولندا. كما شارك في رسم 20 كنيسة ، 10 منها تحت إشرافه.

2004 رسم 21 لوحة، أشهرها “Gestica Mainilor parintelui في بريديكا (إيماءات يد القس غاليريو أثناء العظة) ”
تبرع باللوحة إلى متحف المستقبل لرجال الدين والعلوم الإنسانية.

2010 معرض خاص في “جاليريا ديالوج” بوخارست / رومانيا.

2013 معرض خاص في قصر الثقافة في ياش / رومانيا.

^^^^^

الحوار باللغة الإنجليزية:

Famous Roman NELU GRADEANU

Roman art synchronized between talent, innovation and technology in the era of modernity
The interview was conducted by: Journalist Donia Al-Hasani / Iraq
The Romanian artist, Nilo Gradano, started his plastic project that extends for about 30 years of effort and perseverance, which produced a unique creativity and innovation that adopted all the characteristics of modern classical art in the styles of talent and modern technology, and experimented between other elements of plastic arts, which is considered to be one of those who invented a close relationship between different Experimental realism and symbolic expressionism, one of the latest techniques in Roman art – “casting technique” with the new techniques of the West, and plastic painting is usually in the form of composition in which the artist Nilo organizes colors, shapes and lines where the composition is abstract, and the compositions of his paintings are based on shapes and colors that tell a saturated narrative In the deep connotations of expression and significance in its different rhythms, which he reflects visually with skill and craftsmanship, the distribution of colors determines the purpose of vision from his painting and plastic lines, and he was able to clarify the roundness of shapes and the grace of their movement.Nilo said in his speech during our direct meeting, that the early realization of the secret of his talent made him identify with colors and a brush. Drawing, like musical rhythms, is drawn and depicted within the deep narrative painting that moves us from one meaning to another according to the multiplicity of its materials. And its concreteness through Roman plastic photography against the background of modern technologies.

First we know who you are and when you started your artistic career. ?
good morning; At the age of fifteen I met a painter who came to my hometown to paint a church. Destiny made me appreciate Mr. Vasile Caraman. That was his name, and he taught me the secret to painting, and along the way there were years of study, research and hard work!

 Describe your own creative and innovative method of integrating Roman art with the influences of new photographic techniques from the West?
Perception In Roman art, all styles of figurative approaches Realism and Impressionism…Post-Impressionism…etc…I wanted to find a pictorial sign by which any painting of mine could be recognized at first sight!.
I am still searching and perfecting the different painting techniques I learned in Romania. I came to the West on a happy occasion where I came into contact with the new technique called acrylic pouring. I immediately realized that if I combined my knowledge from Romania with the new technology, I would be able to find an original imprint of my creations.

 How to use the mechanism of realistic, abstract and expressive elements with the latest technologies in the technique of artistic casting? –
The combination of acrylic molding technology and well-established drawing styles came as a natural as a result of many searches and attempts but above all a burning desire to create something unique that matters.

 What is your artistic perspective on mixing colors and creating a color dialogue in visual art?
It is known that over the time I invested in art, all kinds of combinations of techniques, oil, acrylic were tried. Watercolors etc.. I only continued on this basis, but I adapted to new contemporary challenges in art.

 What do you think of the dialogue between arts and religions? To what extent can the artist’s brush and talent melt the ice of difference and remove the mist of misunderstanding between people, regardless of how different their religions and the diversity of their paths and different beliefs?
Over the centuries, art and religion have coexisted in a close relationship, religion has been the main inspiration for art in all religions for thousands of years, it is no coincidence that the word “worship” can be found in art, culture, artist with grace, regardless of which religion Belonging to him, he will always be able to create special works inspired by the Bible, religious themes or symbols but be aware that if artists who make fun of symbols of other religions are not encouraged…there is no more art in the first place!.

 Is there a visual visual narrative vision that you reflect to the recipient through your creative paintings?
I have always sought, in addition to the good performance of paintings from my artistic point of view, to find a certain symbolism in the subject in question, and not just an honest presentation of a face, a landscape or a still life, most of the time I let the viewer also contribute to the painting by discovering some symbols or strokes A brush that can send him contemplating at work or wondering that some object or plant appears three-dimensional due to the color applied to being pasted onto a palette knife.

 What message do you believe in and try to convey through your art?
From the light of my soul, let me give a portion of the light to my peers, and through my talent I can also lay the foundation stone for the pyramid of mankind, by making the world happy and beautiful!

The last word you would like to reach fans of fine art all over the world?
The absolute purpose of the artist is to carry, through his art, pictorial messages for all humanity.. Van Gogh’s sunflowers shine in Holland and Iraq as in Romania or Germany…etc!.
” Curriculum Vitae ”
elu Gradeanu on April 16, 1969 in Barlad County / Vaslui / Romania.

He is a graduate of “Ghe. Rosca Codreanu” in Barald.

This was followed by several years of church painting at the Memorial Painting School and Memorial Academy. He worked with professors Vasili Karaman and George Raducano.

He is also a graduate of the Faculty of Psychology in Bucharest/Romania.

1999-2005 Official collaborator and painter of Bishop Joachim Maris Al-Hasilior.

1994-2010 Special exhibitions:

1994-1996 “Icoana Sufletui Romanesc (Roman Spirit Icon)” and
“Sfantu Ioan Botezatorul on 30 de ipostaze (St. John the Baptist in
30 views)

1997-2005 Exhibitions of icons and pictures of great fathers in Bucharest, Iasi, Craiova and Voxani / Romania, England, Wales and the Netherlands.

He participated in the drawing of 20 churches, 10 of which are under his supervision.

2004 painted 21 paintings, the most famous of which is “Gestica Mainilor parintelui Galeriu
In Predica (Reverend Galerio’s hand gestures during the sermon)

عن عالم الثقافة

ناصر أبو عون - رئيس تحرير جريدة عالم الثقافة

شاهد أيضاً

الشاعر عماد الدين التونسي في حوار مع جريدة عالم الثقافة

حاوره: ناصر أبو عون يقول الشاعر عماد الدين التونسي أنا من مواليد ٢٧ جويلية ١٩٧٣ …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *